درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا نرخ سود در عمده فروشی و خرده فروشی را مشخص میکند
مصطفی احمدی در گفتوگو با میزان، در خصوص جزئیات جلسه اخیر اتحادیه آجیل و خشکبار با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: در جلسهای که با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شد بازرسیهای بازار آجیل و خشکبار شب عید و اینکه نوع بازرسیها چگونه باشد مطرح شد.
وی افزود: به طور کلی در طول سال ۴ بازرس به صورت ثابت بازار آجیل و خشکبار را بازرسی میکنند، ولی در ایام شب عید تعداد بازرسیها به ۳۰ نفر افزایش پیدا میکند تا به طور متناوب به اتحادیه آجیل و خشکبار، سازمان حمایت مصرف کنندگان تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی و ... در بازرسی اصناف کمک کنند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران بیان کرد: امسال نیز همانند سالهای گذشته بازرسی از بازار آجیل و خشکبار صورت میگیرد.
احمدی درباره طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی آجیل و خشکبار، بیان کرد: در حال حاضر این طرح اجرا نشده است، ولی اجرای این طرح خوب است، زیرا بستهبندی یکسری شرکتهای تولیدی آجیل و خشکبار قیمتهای سرسامآوری دارد که با خرده فروشیها متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا طرح خوبی است و از آن حمایت میکنیم تا بتوانیم قیمت تولید را بر روی بستهبندی درج کنیم.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران عنوان کرد: با اجرای این طرح نرخ سود مشخص می شود به طوری که نرخ سود در عمده فروشی ۳ درصد و در خرده فروشی ۱۰ درصد است.
وی در ادامه گفت: اما درج قیمت تمام شده، بر روی بسته بندی آجیل و خشکبارمشخص نیست و نیاز به نظارت و بازرسی دارد، زیرا تنوع جنس خشکبار بسیار زیاد است مثلاً ۵۰ نوع پسته اکبری وجود دارد که اگر انواع این پستهها مخلوط و فرآوری شوددیگر قابل تشخیص نیست و با قیمتهای متفاوتی عرضه میشود.
احمدی اظهار کرد: همچنین فرآوری بر روی خشکبار نیز در قیمتها تأثیر میگذارد و انجام این فناوری برای هر نوع تولید کننده متفاوت بوده و نرخهای متفاوتی را به دنبال دارد.